Nejen v České republice, ale i v celém světě se tisk potýká s drastickým úbytkem čtenářů. Nejznatelnější je pokles nákladů u tradičních deníků. Zároveň však současně vznikají nové projekty na internetu, z nichž se některé pro svůj úspěch začaly vydávat ve formě týdeníků.
„Je to nezastavitelné, například náklady MF DNES padají ročně o 8-9 procent. Potom je obtížné noviny distribuovat. Rychlosti internetu to nikdy nebude stačit,“ myslí si o situaci Dalibor Balšínek, vydavatel a šéfredaktor portálu Echo24 a jeho týdeníkové platformy. Společně s Karlem Hvížďalou a Ondřejem Férem proběhla na půdě Univerzity Palackého debata na téma „Krize tisku a nové mediální projekty“.
Proč platit za tisk?
“Problém internetu je ten, že za něj neplatíte. Tím se potom snižují čtenářovy nároky na kvalitu informace,” tvrdí Balšínek. “ Naopak s tiskem je to jako s vinylem. Pár lidí to poslouchá, protože to lépe zní, ale už to nikdy nebude masovou záležitostí,“ dodává. Lidé si za obsah tiskovin nepřiplácí a chodí raději na internet, kde je všechno okamžitě a zdarma. Karel Hvížďala vidí problém v mediální negramotnosti čtenářů. „Ekonomický model, jak přitáhnout čtenáře k tisku, nikdo vymyšlený nemá. U nás je, myslím, problém v mediální negramotnosti. Lidé nejsou schopní rozeznávat falešné od relevantního, a proto se spokojí s informacemi na internetu,“ tvrdí Hvížďala.
Podle Balšínka čisté zpravodajství nestačí a události potřebují interpretaci, aby byl čtenář ochotný za ně zaplatit. „Samotná zpráva už nemá v tisku hodnotu. Za to čtenáři nejsou ochotní platit. Chtějí platit za komentář nebo dobrou analýzu. To, co zasadí tu zprávu do nějakého kontextu. Zásadní úlohu hraje i jméno novináře. Uvedu příklad Jindřicha Šídla, jeho odběratelé na twitteru převyšují náklady novin, ve kterých pracuje,“ doplňuje. Je potřeba naučit populaci rozumět médiím „Na internetu se objevují věci, které by v novinách nemohly vyjít. Někde už neexistuje ani korekce. Bohužel, uživatelé internetu nezkoumají zdroje,“ popisuje Balšínek hrozbu šíření nepravdivých zpráv na internetu.
Nápad vzdělávat obyvatelstvo se líbil všem třem účastníkům debaty. „Mediální výchova by se měla učit už na základní škole. Taky mě ta dnešní situace děsí, ale není to nic nového. Bylo to tu vždycky,“ dodává Fér, který se paralelně s prací v novém týdeníku Faktor S podílí na chodu webu manipulátoři.cz, na kterém identifikuje falešné zprávy a hoaxy. Časopis může být úspěšný i přes nepřízeň doby Opačný efekt vztahu internetu k tisku Fér prožívá právě se svým novým projektem Faktor S. „Internet časopisům může pomoc. Úspěšně postavený internetový projekt je schopen přelít se do formy časopisu,“ řekl.
Faktor S, ve kterém je Fér šéfredaktorem, se na trhu objevil teprve v únoru, jeho náklady jsou nyní asi 7 tisíc výtisků. „Myslím, že se nám podařilo přijít na trh s něčím, co tam ještě nebylo,“ popisuje Fér svůj ekonomický týdeník. „Obtížné je vytvořit si základnu předplatitelů. Když se nám podaří sehnat alespoň 10-15 tisíc, budeme všichni spokojeni,“ doplnil.
Ani Balšínek si nemyslí, že by internet byl schopen nahradit tisk. „Krachují časopisy středního proudu. Myslím, že přežít mohou ty, které jsou zaměřeny na nějakou specifickou cílovou skupinu,“ dodává majitel Echa24, jehož digitální verze se rovněž dočkala tiskové týdeníkové platformy.